Cikipédia 13/8 - A Dinamit együttes története 8. (1982)
A Dinamit zenekartól még el sem búcsúztunk, szinte azonnal mozgásba lendül a Bikini. A Jövő mérnöke ír rövid beszámolót egy koncertről és a fellépés körülményeiről. 1982 közepén, ha csak klub szinten is, de javában tombol az avantgárd, a punk, az alternatív zene, vagyis az új hullám. A zenészek helyébe javarészt hangszertulajdonosok lépnek, szerencsére a nagyszínpadig nagyon kevesen jutnak el. Nagy Feró, Szűcs Antal Gábor és a Németh fivérek ezúttal a sorsukat nem bízzák a véletlenre, három lóval is indulnak a versenyen. Az első lovuk tudásuk és tehetségük, amivel kiemelkednek a New Vawe bandák átlagából. A második a Beatrice öröksége, amin keresztül a még mindig nagyon erős és friss nosztalgiát lovagolják meg. A harmadik paripa pedig a modern stílus és ettől nem hogy megnyílik a Hanglemezgyártó Vállalat kapuja, de tulajdonképpen majdnem hogy hamarabb jutnak lemezkiadáshoz, mint az állítólag "államilag támogatott" Dinamit. És ezúttal - minő véletlen - nem bélyegzik meg a társaságot.
Most láttam először a Ricse maradékot. Nincs már baboskendő, Schneider Fáni és Kisnyulacska, rítus nélkül a mítosznak is vége. Mi maradt? Néhány elkedvetlenedett zenész, lehetetlen körülmények, a felszerelést egy falusi presszózenekar sem irigyelheti. A Martos társalgójában úgymond punkkoncertet tartottak. Az ex Ricse-Bikini előtt az lépett föl, aki akart, jöttek is zenekarok, "ha kell a semmiből", és nyúzták, gyötörték a hangszereket, a szerelést, csapkodták földhöz a mikrofonokat. Wahom András a neves grafikus (kiállítása most látható a Fészek klubban) és bizottság(i) tag a haját tépte, hiszen a drágább cucc többsége a Bizottságé volt. - "Csak azért nem avatkoztam közbe, mert valamikor én is ezt csináltam" - sóhajtotta két sörénytépés közben. Az előbandák többségét a kutya sem hívta, egyszerűen a "színpadon" termettek (színpad sem volt) és elkínlódták, amit összehordtak. Zűrzavaros maszlag néhány jó' szót legfeljebb az Inkubátor érdemelne. A Bikini föllépése előtt levetítették az 1980-as kisstadioni Beatrice koncertről készített filmet, amelyet a tv fogatott és amely sohasem került adásba. Aztán Bikini...
Kedvetlen kezdés, aztán néhány késői Ricse nóta meghozta a hangulatot. A Rendes ember lesz belőlem-et, meg a Civilizációt még mindig együtt énekelte velük a közönség. S a régi sikerek mellett nyomban élvezhetővé váltak olyan' új szerzemények is, mint például a Mindent akarok, de azt most rögtön. - Valakik összesúgtak a hátam mögött Még mindig ők a legjobbak! Talán. Csak 'egy kis biztatás kellene, egy új lendület és végre valódi lehetőségek. Egy koncertszervezői vélemény: "Nem akarunk punk-központot csinálni a Martosból, de a mai magyar valósághoz ez is hozzátartozik. Sok egyetemista úgy formál róluk fintorgó véleményt, hogy sohasem látta őket. Most helybe hoztuk, bemutatkozhattak." Egyetértek. Egyébként a közönség többsége egyetemistákból állt. S legtöbben nemcsak kíváncsiskodtak. Vártak valamit a Bikinitől. Nevükben is kívánom, mielőbb valóban szedjék össze magukat.
Milyen volt a piac 1982-ben? Egy dolog biztos, hogy az új hullám - ha jó pár év késéssel, de - betör Magyarországra, ami nem kis mértékben köszönhető az "Üvegtörők" című filmnek Hazel O'Connor főszereplésével. Az új hullámmal nem csak a zene változik - háttérbe kerül a gitár, előre jön a basszus és a dob -, de a szövegek gondolatvilága is megváltozik. Az őszinte, lázadó férfias témákat, mint az "Őszintén akarok élni, Igazság, a Keselyű, Utolsó cigaretta, Apáink útján, Kőfalak leomlanak..." felváltja a "Szobanövény, Zsíros kenyér, Spenót, Bőrönd, Masiniszta, Jégkrém balett, Macska az úton..." A rockzenekarok még egy rövid ideig húzzák kisebb-nagyobb sikerrel, hogy aztán a divatnak megfelelően átalakuljanak, vagy hosszú téli álmot aludjanak a nagy visszatérésig. Az új divatirányzat sikere azonban csak látszat. Nézzük, kik váltják a '79-es rockzenekarokat, kik jönnek a Dinamit után:
- A Rolls Frakció a maga új stílusával a Beatrice hagyományát követi. Megbotránkoztatás, odamondós szövegek, egyedi zene. '82-ben a a tévé Egymillió fontos hangjegy zenei produkciójában leadja a Stadionkertben rendezett koncertjüket, ahol a Fejezetek egy iskolásgyermek naplójából című dalukban elhangzik az "Állva pisilek, ülve kakálok, mégis úgy érzem, hogy tisztesség dolgában elég szarul állok" újszerű szöveg, ezután a zenei műsort örökre betiltják. Ezzel szemben nem kell tíz év és a rendszerváltást követően bemutatkozik Ganxta Zolee a maga szerény módján és "észrevétlenül" csempészi Petőfi és Ady magasságokon szárnyaló költészetébe a "pinavadász gengszter, kibaszott tűz a jégen, a kurva vér, kibaszott mágus" erősen visszafogott idézeteket. És csak egy dalból idéztem.
- Az AE Bizottság Tánc és Illemzenekar képzőművészekből álló amatőr banda. A két, néha akár háromakkordos dalaikat felvonultató társaságot Nagy Feró ismerteti meg a közönséggel az "államilag egészen biztosan nem támogatott" Fekete Bárányok fesztiválon. Az egyetemi klubokban iszonyatos tömeg előtt játszanak hatalmas sikerrel, de hogy mit, azt nem tudni. Elmondásuk alapján szabadidő-zene, ami magában foglalja a zenei szürrealizmust és dadaizmust. A film és a lemez gyors megjelenése és sikere garantált. "És akkor Andrásnak teljesen lerepült a feje, de nem halt meg"
- Az URH roncsain épül az Európa Kiadó értékes alternatív muzsika, ebben a műfajban talán az utolsó igényes zenekar. Kimagaslóan jó, sokszor többértelmű dalszövegek, a sznobok, belvárosi ficsúrok és a budai úrigyerekek közkedvelt csapata. "Választani túl késô, már semmire nincs idô. A jövô elôttünk romokban hever, és ha nem akarjuk, nem jön el"
- A KFT próbálkozik klubozással a Lágymányosiban, majd színházzal, de csak 1984 hozza meg a sikert a Bál az operában című lemezükkel. Ez volt az utolsó esélyük, Dr Erdős parancsba adta, ha nincs sláger, nincs harmadik lemez. Ekkor két óriási sláger is született (Afrika, Bál az operában) könnyedebb dallamokkal, érthetőbb szövegvilággal, pedig a KFT ennél többre képes, de mint tudjuk, mindennek ára van. "Véget érhet minden, ha én úgy gondolom. Ti lesztek majd a vacsorám, ha itt az alkalom"
- A Satöbbi magát alternatív rockegyüttesnek nevezi, de a brit Madness és a Bad Manners hagyományait magyarosítja humorral fűszerezve. Legkedveltebb dalai: Ajtó, Zsiráf., Amikor fogod a kezem... A zenekarban válik ismertté Kentaur, azaz Erkel László, de innen indul a későbbi L'art pour l'art Társulat tagja, Pethő Zsolt. Tehetséges zenészek, jó dalok, fontosabb sikereket mégsem érnek el. Megmaradnak klubzenekarnak. "Hoztak mellém egy ablakot, nőies volt, de zaklatott. Valami történt a sötétben kilincsem ott volt az övében"
- A GM49 szintén az újdonság varázsát hozza, ők is erős Madness ráhatással, de a ska és a reggae divatja hamar elillan. Első lemezük már Howard Jones vonalat követve szintipop, ovis szövegekkel (Laár-Galla) alig fogy. Ami mégis jelentőssé teszi az albumot, hogy 2009 környékén Galla újra indítja a zenekart GM Több mint 49 néven és a '80-as években még nem élt egyetemisták kívűlről fújják a lemez összes dalát. "Mert a súlylökőt nem kell félteni: ha valaki szemtelen, gyorsan elveri. Bezzeg engemet, ha bárki megpofoz, védekezhetek, nem oszt, nem szoroz"
- A Fórum szintén ska zene, a bajai srácok elsők között indulnak, majd elsők között tűnnek el.
- Az Első Emeletnek két év kell az országos sikerhez, de akkor hosszú ideig ők uralják a terepet és a lányok szívét.
- A Hangár tipikus kétdalos banda a "Haverom a kalauz és a Balaton", a lemezgyár nagyon tervez velük, de a banda hamar bedobja a törölközőt.
- Torma, csakúgy, mint Waszlavik "Gazember, Petőfi, Velorex, Sámán, UllmannMónika" László egy egyszemélyes zenekar, néha a KFT-hez, néha a GM49-hez és sokszor a Prognózis zenekarhoz csapódik. Dalainak elkövetői Laár és Galla. Egyszerű zenéjével és mulatságos szövegeivel a klubok egyik kedvence. Ismertebb dalai: Mosolyalbum, Masiniszta, Szappan...
Ők hozzák a sznobokat, a gondolkodókat, a koncerttermekbe visszatérő egyetemista közönséget, míg a már puhának titulált hardrockot a munkásfiatalok punkra váltják, ahol az ETA, a CPG, Kretens, vagy a Mosoi a példakép. Innen emelkedik ki a zseniális basszusgitáros tehetség Szapi, Szappanos Gyuri, aki - nyugodt szívvel állítom - a világszínvonalú Boom Boom zenekar (Tátrai Tibusz, Mohai Tomi, Borlai Gergő, Jamie Winchester) alapemberévé válik. A punk esetében a zene kevésbé fontos, a szöveg mondanivalóját gondolják értéknek, de pont a szöveg miatt üldözi őket a hatalom. "Nézem a világot merre tart, hát erre tart. Tartok tőle, hogy elpusztul, aki tőlem tart. Bizánc és Róma, Hitler és Sztálin túl sokat akart, nekem nem kell már semmi csak anarchia és tengerpart"
A munkásfiatalok és a keményebb muzsikát kedvelő egyetemisták másik nagy kedvence a heavy metál:
- A Pokolgép nagy berobbanása 1983-ban történik a Ki Mit Tud után. A zenekar tudtán kívül - az akkoriban még gyerek, felnőve pedig - finn és norvég metál világsztár-zenekarok példaképei. A német metál rajongók számára Kalapács Józsiék népszerűsége az Omega nagyságával vetekszik. A '80-as évek elején Magyarországon igyekeznek eltitkolni a metálzene jelentőségét, a hatalom nem akar még egy rock forradalmat, bőven megszenvedték a Tűzkerék-Taurus, majd a Piramis-Beatrice korszakot. Itthon a P. Box társaságában fellépnek a Motörhead előtt, a Pokolgép sikere óriási, amire jó pár évvel később Lemmy napra pontosan emlékezik. "Nem! Ne ássunk sírokat, milliókat egy miatt! Soha ne kísértsen már! Nem! Ne ássunk sírokat, milliókat egy miatt! Ne szülessen több halál!"
- A Stress alapítója Lőrincz Tibi játsza először és honosÍtja meg a metál műfajt Magyarországon. Kimagasló sikert ugyan nem ér el, de a mai napig kisebb-nagyobb megszakításokkal működik a zenekar.
Kezdetben ezekre a zenekarokra csak a klubok telnek meg - de azok csurig -, a szabadidőparkok, sportcsarnok, futball stadionok, Kisstadion az egyre sűrűbben érkező külföldi sztárok hadszínterévé válik. Óriási erővel robban vissza az Omega öt teltházas sportcsarnok koncerttel. Ellenpontként tombol a Hungária láz, de ezen kívül minden haldoklik, fél házzal üzemel. 1984-ben indul a poposított rock mindenféle változatával, de már végre újra rockzene - már amelyikre rá lehet fogni: EDDA, Új Bikini, Első Emelet, KFT, R-GO, Demjén...
Ettől függetlenül vannak, akik nem változtatnak a stílusukon a divat szerint, ilyen Papp Gyula is, aki visszatér az általa kedvelt blues-os, jazz-es rockvonulatra. A Magyar Ifjúság hosszabb interjút készít vele a Dinamit korszak lezárásaként:
1979 nyarán sok pletykával övezve új szupergroup alakult: a Dinamit. Második nagylemezük még alig került a boltokba, amikor bombaként hatott a hír: "felrobban a Dinamit". A zenekar három muzsikusa, Németh Alajos (26 éves), Németh Gábor (27 éves) és Szűcs Antal Gábor (32 éves) az egykori Beatrice szólistával, Nagy Feróval (32 éves) társult Bikini néven. A Dinamit egykori vezetője, Papp Gyula (31 éves) a fülnek ma még talán idegenül csengő P.S. Band elnevezésű, sok tekintetben rendhagyó zenekarral mutatkozott be a közelmúltban. A Dinamit megalakulásának és szétválásának körülményein kívül erről beszél a :P. S. Band másik vezetőjének, Béla Svedmarknak (30 éves) a társaságában - magyarul. - Amikor bejelentettétek a Dinamit feloszlását, egyetlen okot említettetek, a benneteket ért kritikát. Komolyan gondoltátok mindezt, Gyula?
- Komolyan! Valóban rengeteg támadás kísérte minden lépésünket. Mi, akik a szenvedő alanyai voltunk, jobban számon tudtuk tartani a szurkálódásokat, s módszerességet fedeztünk fel a bírálatokban. Azután olyan "apróságok" is voltak, hogy például az Ifjúsági Magazinban soha nem kerültünk fel a slágerlistára, holott az Aluljárók fia című dalunk 140 ezer példányban fogyott el kislemezen. - Ez azonban aligha bizonyítja azt, hogy különösebb értékei lennének a számnak. Népszerűség és kvalitás nem törvényszerűen egybeeső fogalmak. - Én akkor sem tartom rossznak ezeket a számokat! Amikor megalapítottuk a zenekart, minden tudásunkat beleadtuk, hogy jót produkáljunk. - Az ellenérzések zöme elsősorban nem is magából a zenéből fakadt, hanem abból, hogy magunkhoz hívtuk Vikidál Gyulát. Ez adott alapot arra a híresztelésre - amely szerintem Schuster Lóránttól indult el, hogy a P. Mobil "szétrobbantására" hozta létre a Dinamitot a lemezgyár. Schuster indulatait egyébként megértem, engem is érzékenyen érintett volna egy hasonló eset. De mi is kényszerhelyzetben voltunk, el kellett döntenünk, ki legyen az énekesünk, mert a zenekar többi tagja nem tudott énekelni.
- Végül is hogyan esett a választás Vikidál Gyulára?
- Amikor a lemezgyárban beszámoltunk az akkoriban alakuló Dinamit terveiről, megkérdezték, ki lesz a szólistánk. Soroltuk, hogy kik jöhetnek szóba, és amikor a Vikidálhoz értünk, azt mondták, nagyon örülnének neki. De nem az MHV hozta létre a Dinamitot.
- Tehát soroltátok a neveket, s a Vikidálhoz érve azt mondták, hogy ők ennek örülnének?
- Igen. De nem szóltak neki, hogy muszáj hozzánk jönnie. Ez is csak alaptalan pletyka.
- A P. Mobil akkoriban volt népszerűsége csúcsán, ti viszont Dinamit együttesként még semmit nem tettetek az asztalra. Mivel tudtátok hát "elcsábítani" Vikidál Gyulát, a P. Mobil sztárját? - Nem döntött könnyen. Kétheti próba után mondott csak igent. Hatott rá, hogy nagyon termékeny, alkotó légkört sikerült együtt kialakítani. És persze az sem hagyható figyelmen kívül, hogy akkoriban már személyes ellentétei is voltak Schusterrel.
- De vajon mi lehetett az oka, hogy mégis eltörölhetetlenül nevetekhez tapadtak a nem túl hízelgő híresztelések?
- Elkövettünk egy nagy hibát. Megírtunk tíz számot, s abból a legjobb négyet kislemezen adtuk ki, a maradékból pedig nagylemezt készítettünk. Persze az utóbbi is inkább hangzásában volt kifogásolható, nem pedig zeneileg.
- Azt hittem, azt fogod mondani, hiba volt úgy megjelentetni két kislemezt, hogy még szinte nem is léteztetek. Akkor, amikor például éppen a népszerűségcsúcsán lévő P. Mobilnak évek óta nem sikerült ez.
- Hogy a P. Mobil sokáig nem tudott dűlőre jutni a lemezgyárral, az szerintem nem az együttes hibája volt, hanem Schusteré, aki nem volt hajlandó semmilyen engedményt tenni. De, amikor Frenreisz Károly eljött a Locomotiv GT-ből, akkor az újonnan alakult Skorpiónak éppen olyan gyorsan adták ki az első kislemezét, és később a nagyot is, mint a Dinamitét. Csakhogy abból senki nem csinált balhét.
- Azt azért tudhattátok, hogy az MHV és a P. Mobil kötélhúzásában Vikidál elcsábításával megváltoztatjátok az erőviszonyokat.
- Muzsikus vagyok, akkor az volt a célom, hogy egy jó énekest találjak. Szükségünk volt valakire, nem dönthetünk mindenben csupán "emberbarát!" szempontok szerint, nem igaz?
- A benneteket ért elmarasztaló kritikák annyira zavartak, hogy mindenképpen meg kellett válnotok egymástól?
- Az állandó támadások megtörték a zenekar egységét. Ehhez az is hozzájárult, hogy én voltam ugyan a zenekarvezető, de egy idő után Németh Gábor úgy vélte, ő jobban el tudná látni ezt a feladatot. Én persze sejtettem már az elején, hogy az ő modora nem alkalmas erre, azt hiszem, ez be is igazolódott. Végül én jöttem el a Dinamitból Lugossy Lászlóval. Ma azt a zenét játszhatom, ami végül is a legközelebb áll hozzám. Kemény rockot csináltam nagyon sokáig, szerettem is, de kissé meguntam, s úgy érzem, lejárt ennek az irányzatnak az ideje.
- P. S. Band - mit takar ez a magyar fülnek kissé idegenül csengő együttesnév?
- A P. S. a latin Post Scriptum kifejezés rövidítése, ami egyébként utóiratot jelent. Kissé szimbolikusnak is szántuk a névválasztást, azt kívántuk vele kifejezni, hogy az együttes két vezetője, akik különböző zenei kultúrán nőttek fel, hosszas útkeresés után megtalálták azt a harmóniát, amelyben a két hatás találkozhat egymással. Lehet, hogy még szokatlanul hangzik, de minden hazai együttes úgy találja ki a nevét, hogy abban benne van a külföldi érvényesülés reménye.
Az a tény is nagyon sokat árul el a sajtóról, hogy a Dinamit együttesről abban az évben írnak az újságok a legtöbbször, amikor már nem létezik (1982). Németh Gábor, Németh Alajos és Szűcs Antal Gábor Nagy Feró mellett folytatják a Bikini zenekar zászlaja alatt (hamarosan induló sorozatunkban), Papp Gyula és Lugosi Laci a ritkaságszámba menő svéd-magyar zenekarba, a P. S. Band-be igazol, Vikidál Gyula bár egyszer próbál a HIT zenekarral, nem ígér semmit, helyette az újpesti Kugli vendégeként folytatja majdnem fél évig. A Kugliból egyenes út vezet a Pandora's Box zenekarhoz és 1983-tól beindul az egyéni és zenekari sikere az István a király rockoperával.
A Dinamit együttes már a megalakulásával is felkavarta az állóvizet, vagyis, a sajtó kavarta fel körülötte. A zenekar feloszlása után 27 évet kell várni az újjáalakulásra, amit Vikidál az utolsó pillanatban lemond. Helyette Kálmán Gyuri érkezik, Németh Alajos helyett pedig Zselencz László "Zsöci" a basszusgitáros posztra. 2011-ben Papp Gyula távozik a zenekarból, az ő helyét Jankai Béla veszi át, majd 2014-ben Rudán Joe csatlakozik. Két énekessel még ütősebb a banda, de ez a felállás sem tart sokáig. Kálmán Gyuri és Jankai Béla elhagyja a zenekart. Joe még két évig énekel, majd ő is távozik.
2019-ben, a 40-es évfordulóra egyetlen koncert erejére (vagy kettő) összeáll az eredeti csapat Vikidállal és a Barba Negra Track szabadtéri színpadán teltházas koncerttel búcsúznak közönségtől. Az időközben megjelent (2010) új lemezről is sikerrel játszanak dalokat. Az új lemez anyagát egyébként eredetileg Papp Gyulával játszák fel, amit kiegészít Jankai és Kálmán Gyuri énekel. A váltás után változtatnak az album hangzásán, a billentyűt háttérbe húzzák és ugyanazokat a dalokat már Rudán Joe énekli fel.
Az egyetlen kérdés, ami megválaszolatlan marad, hogy "államilag támogatott" zenekar volt-e a Dinamit, vagy sem. Gyárthatunk mindenféle elméletet, az igazságot sosem fogjuk megtudni. A támogatottságot a korabeli újságcikkek - bár megerősítik, mégis - folyamatosan rácáfolnak. A zenekar egy értelmetlen bosszúnak állt a középpontjában, és ennek elintézésére sajnos voltak segítőtársak is.
Szerintem, ha nem támadja a sajtó folyamatosan a Dinamitot, akkor sem alakulnak másképp a dolgok, hiszen a zenészek csak rövid ideig jönnek ki jól egymással, idő kérdése volt, hogy meddig tart ki a "közös akarat". A másik ok, ami a zenekar végét jelenthette, hogy 1982 a rockzene sikereinek utolsó előtti éve, utána folyamatosan tűnnek el a nagynevű zenekarok, még a "nem államilag támogatott" LGT, vagy a szintén "nem államilag támogatott" V' Moto-Rock is abba hagyja, mint ahogy a "fekete bárány" P. Mobil is.
Tény, hogy a sajtó támadta a zenekart, dalaik nem kerültek slágerlistára annak ellenére, hogy az első kislemez 140.000 példányban kelt el és a nagylemezek is több mint 100.000 példányban. Amíg volt hol fellépni, ott tömegek jelentek meg. Ma már nincs ellenpropaganda, nincs is értelme - akkor sem volt -, és végre elmondhatjuk, hogy a 40 éves jubileummal a Dinamit szépen zárta le a múltat. Persze a búcsú csak az eredeti felállásra vonatkozik, hiszen az újjáalakult együttes - ha ritkán is, de - a mai napig fellép, mint ahogy a Beatrice, a Karthago, Hobo, a P. Mobil, az EDDA, és a Skorpió is... de hol vannak a rockzenekarokat trónról letaszító új hullámos együttesek?
Vége...
Írta: Fiery