Cikipédia 13/42 - Indul a hinta - A Kft rövid története 7.
A rendszerváltás körüli időszak több változást is hozott a könnyűzenei életben. Előkerültek a régi nagynevű zenekarok, születtek újabb szabad csapatok miközben akik eddig ezt az egész hajcihőt átvészelték kezdtek háttérbe szorulni. A KFT-nek 10 év maximális siker adatott meg, aminek, ha kényszerűen is, de a végállomására értek. A csapat a biztos, de egyre kevesebb kihívást jelentő együtt maradást helyett a bizonytalan külön utat választotta. Kellemes olvasást... (Fiery)
A nagy alakítás
A lemezek kiadása és a fellépések a KFT muzsikusai részéről már inkább a megszokáson, mint az új ötletek bevetésén alapult, és ha ez nem lett volna elég, beköszöntött a rendszerváltás is. Új idők, új feladatok, új nézetek, új barátok és új menedzser. A zenészcsapat tagjai a nagy változások és lehetőségek miatt mintha összezavarodtak volna.
"Volt egy lemezünk az első tíz évnek az utolsó - hetedik - lemeze, a Nagy alakítás, ami már kettős jelentéssel bírt ez a cím, mert akkor már alakult nagyon a társadalmi berendezkedés Magyarországon, tehát '90-ről beszélünk. 1990-1991 nagy átalakulás volt. Ez nekünk nagy alakításnak tűnt, mert többféleképpen lehetett érteni. Érdekes volt nézni, ahogy emberek előző szerepükhöz képest milyen nagyot alakítanak egy új szerepben, ezért ez a cím. A Bolha cirkuszra emlékszem onnan. Nem adtuk fel sosem, hogy kapcsolatot tartsunk a külvilággal, ezért sose akartunk arról énekelni, hogy Págó, Págó forró a tenger." (Bornai)
Egy lélek áll a mennyekben a leszületési ügyosztály előtt.
Nemsokára a Teremtő ideküldi közénk a Földre őt.
Kapsz egy testet, fiam, az Úr így prédikál, a neved legyen mondjuk: Kovács Pál.
Utazhatsz villamoson, vagy sorba állhatsz a gyógyszertár előtt.
Fizetéskor egy feketére meghívhatsz majd néha egy kolléganőt.
És a Jóisten mélyen a szemébe néz: Ne félj, fiam, nem lesz túl nehéz.
A gázgyár esett rám
A zenekar az új időknek megfelelően új, aktuális témát keresett, de abban a zűrzavaros időszakban ez már a közönség felé nem igazán jött le. Az ország ekkoriban emelte piedesztálra újra Nagy Ferót és Hobót. A KFT a rádiós szereplései, valamint az - egyre ritkább - fellépéseinek sikerei ellenére a nagy visszatérők mellett csendben eltörpülni látszott. Az új gondolatok, mint például 1988-ban a Gázgyár esett rám, már nem rázta fel a közönséget, pedig annak születése is külön érdekességnek számít.
"A Gázgyár esett rám esetében a helyzet az, hogy ott az öncenzúrám működött, mert eredetileg az lett volna a címe Csak a pártház esett rám. Igaz, hogy itt már a szocializmus vége felé jártunk, de azért ezt nem lehetett még. Ezért rájöttem, hogyha a gáznak van egy olyan értelme, hogy baj van, akkor nyugodtan rám eshet a gázgyár is és akkor erre nem mondhatják azt, hogy én nem építem elég lelkesen a szocializmust és ezért nekem jár valamilyen büntetés. Amúgy pedig olyan szerelmes viszonyba bújtatott dal, amit azért, ha az ember kicsit akarja, lehet többféleképpen is érteni. De főleg erre emlékszem, hogy a címet változtattam meg az utolsó pillanatban. Én valószínűleg, akkor panaszkodom helyes módon, ha mindjárt nevetek is rajta. Az az én igazi módszerem. Most nem merem azt mondani, hogy mindig így van, mert biztos van kivétel is, de ezt tartom helyes panaszkodási módszernek, hogy semmi baj csak rám lépett egy elefánt, de nem érdekes menjünk tovább. Kicsit a belem kilóg, de szépen húzzuk együtt." (Bornai)
Bolhacirkusz
Be kellett látni, hogy a nagy időszak - 10 év - véget ért. A KFT zenéje elfáradt. Laár a Kamara Rock Trióval és egy saját szerzeménnyel szerepelt a Moziklip című (1987) fergeteges mozifilmben, de a KRT is egyre nagyobb tömegbázissal rendelkezett. E mellett egyre hatalmasabb sikernek örvendett a L'art pour l'art Társulat is, amely hipp-hopp a tévé csatornáján is egyre többször tűnt fel. Bornai egyedül próbálkozott tovább, de előtte még...
"Ekkoriban már volt olyan helyzetben a társaság, hogy egymásból időnként elegünk volt. Jó volt, mikor nem volt ott a másik három. Ahányunkat megkérdeznél, annyiféle választ kapnál, hogy miért kezdtünk szünetbe 1991-ben. Az én válaszom az, hogy férfiak négyen, akik több mint tíz évet töltöttek együtt és a szexuális problémájukat nem tudták megoldani egymás között, ez még nehezebb, mint egy házasság. Ha én például megsimogattam volna a Laárt, az azonnali feloszlást eredményezett volna. Lényeg az, hogy elkezdődött, hogy mindenkinek kicsit fontosabb kezdett lenni a saját útja, mint a közös út. Ennek is biztos megvannak az okai. Lengyelfi Miki bejelentette, hogy ő januártól elmegy egy félévre, külföldre." (Bornai)
Mondjuk ki őszintén, a zenekar beállt a földbe és nem lehetett mit tenni az idők szava ellen. Sajnos ez nem egyedi történet, amikor pár fiatal zenész összeáll, hogy megváltoztassa a világot, hogy megörökítse magát az utókornak lemezzel, koncertekkel, majd, amikor hosszú, kemény munkával elérik a sikert, elfáradnak. Túl sok lett a még mindig megoldandó feladat. A KFT sem működött másképp. Volt, akit sodort volna még tovább a szél, de a többiek már másképp gondolták.
Milyen színű bugyit visel a táncdalénekesnő?
Visel-e bugyit egyáltalán, egy fotón eldönthető.
Miből él a szexhiéna, és biszex vagy homoszex?
Kié a szaxofon a szexfotón és ki az aki rajta feksz?
A mamut
"Akkor én azt mondtam Nátinak (Laár András), marha jó, akkor mi megírjuk a következő lemezanyagot, mire ő azt mondta jó, de aztán két hét múlva ő is felköltözött a Mátrába, elvonult a világtól. Én ekkor éreztem meg, hogy ennek a közös munkának vége van. Lényeg az, hogy év végén elköszöntünk a közönségtől. A Közgázon három koncert volt egymást követő napokon. Mindig nagyon mondogattuk, hogy szüneteltetjük a közös munkát és nem végleg búcsúzunk. Úgy gondoltuk, nem lenne tisztességes bejelenteni, hogy vége, aztán meg egyszer csak megint összeállni. Az az emberek becsapása lenne." (Bornai)
A három Közgáz búcsúkoncert a zenekar hagyományaihoz méltóan játszódott le, hiszen nem egy szettlistát nyomtak le háromszor, hanem a KFT időszakait harmadolták kronológiai sorrendben, így aki szerette a bandát és át akarta élni az elmúlt 10 év teljes történetét az mindhárom bulira jegyet váltott. A már megszokott és megszeretett kifinomult zenei ízlés mellé párosult a megfelelő üzleti érzék is, mert annyira azért nem unták egymást, hogy egy ilyen vállalkozást ne vigyenek végbe. A koncertek után mindenki elkezdhetett gondolkodni azon, hogyan tovább.
A mamutnak hatalmas a testmérete, mint egy rendőrautó, bazi nagy a feje.
Vastag hasa akkora, mint a pártgarázs, ezért körülötte éhen döglik mindenki más.
Ide totyog - oda totyog, nagyon buta, közben az agyara beleakad mindenhova.
Olyan arcot vág, mint aki régen kihalt, hiszen az, aki nincs, attól senki se tart.
Sok a mamut, mamutszagú a levegő, elefántnak öltöznek, hogy ne legyen annyira feltűnő.
Barátai nincsenek, mert nagyon irigy, de mindig leszögezi, hogy ez nincsen is így.
Maga körül lassan mindent összetapos, mert a mamutcipő hatszázhatvanhatos.
Sok a mamut, mamutszagú a levegő, elefántnak öltöznek, hogy ne legyen annyira feltűnő.
"Ott álltam egymagam, és akkor kezdtem el azon gondolkozni, hogy szóló lemezt csinálok, mert én úgy éreztem, hogy annyira jó nekem úgy élni ezen a világon, hogy dalt írok és bemegyek a stúdióba, fölveszem és megjelenik és akkor koncert. Ez nekem nagyon tetszett. Azt hiszem, hogy én nagyon őszinte ember vagyok, amikor azt mondom nem örültem ennek a szünetnek. Én nem akartam volna szünetet tartani. Én bírom a problémákat sokáig tolerálni. Amíg vigyorogva próbálunk, - amikor a zene folyik, fülig ér a szám -, addig nem érdekel, hogy előtte vagy utána mi volt, ki nem tetszik nekem, ki mit mondott kinek. Ezeket félre tudtam volna tenni annak érdekében, hogy zenéljünk. De ott akkor már más, nagy elhatározások lógtak a levegőben." (Bornai)
A közönség elköszönt az együttestől és új kedvencek felé fordult. A KFT zenéje persze azért továbbra is nap, mint nap megszólalt a kereskedelmi rádiókban, így ezek a csatornák a Bikini, az Edda, az LGT, a Neoton és Demjén mellett a KFT melódiáit sem engedték a rajongóknak elfelejteni. Bornai pedig kitalálta, ha már Laár kiszállt a ringlispílből, akkor a KFT történetét nélküle kell folytatni. Biztosan akad egy alkalmas személy, aki új színeket és több nézőt csábít be a koncert pódiumok elé. Erre persze egy ideig még várni kellett 1999-ig.
Botrány
"Eljött az idő és mi hárman (Lengyelfi, Márton, Bornai) azt gondoltuk, hogy nagyon szeretnénk újra elindítani a KFT zenekart. Megkérdeztük Laár Andrást, hogy mit szól hozzá. Ő azt mondta, hogy csináljuk csak. És akkor elárulom, ki volt az első ember, akit beakartunk venni. Egy gitáros- énekest. Őt pedig - akivel le is ültünk - Császár Elődnek hívják. Megérkezett a megbeszélésünkre azzal a citromsárga BMV-vel, amivel egy héttel később elütötte azt a rendőrt. Tehát egy héttel korábban gyakorlatilag igent mondott arra, hogy a KFT együttes tagja lesz. Úgy gondoltuk, hogy próbáljuk ki, hátha működik. Tetszett neki is a gondolat, aztán egy hét múlva csattant. Aztán elkezdtem hívogatni, hogy valamilyen vígaszt is nyújtsak neki, és hogy nem felejtettük el, de ő nem vette fel többet a telefonját. Azóta persze egyszer már beszéltünk. Találkoztunk valahol. Az ő karrierje nem élte túl azt a balesetet. Inkább leülte volna, talán már megint fent állna a színpadon. Később megtaláltuk Mohai Tamást." (Bornai)
Persze mindezek előtt még volt egy Baba-Yaga zenekar is, amelyik hihetetlen népszerűségre tett szert egész Oroszország területén, akkorára, hogy a nevükben több "illegális" zenekar is alakult és kazettáik, lemezeik a feketepiacon többszázezres példányszámban keltek el. A KFT azonban valóban csak szunnyadt és hamarosan új állapotában támadt fel, ami egyenlőre nem nagy betűkkel kerül be a zenekar történelemkönyvébe...
A vége következik... (2022.10.25.)
Készítette: Fiery
Forrás: (Fiery: Egy mélyen boldog ember interjú-sorozat)