Cikipédia 13/40 - Indul a hinta - A Kft rövid története 5.

2022.10.19

A Kft együttes 1983-ra megjelentette második albumát, amit 35.000-en vásároltak meg, és ez akkor rettenetesen kevésnek számított. Ezért Erdős behívatta magához a kis csapatot és azt mondta, ha a zenekar nem ír a következő albumra legalább egy slágert, akkor nem lesz több lemez, megszűnik a támogatás és végleg elköszönnek egymástól. Kellemes olvasást mindenkinek... (Fiery)

Afrika

"Akkor azt gondoltuk, hogy jó, akkor lesz sláger. Megszületett az Afrika, majd a következő lemezre ugyanebből az okból a Balatoni nyár is. Azért is vagyok büszke az Afrikára, még ha azt nem is én írtam, hanem a Laár, mert odatettek egy lécet, amit mi átugrottunk. A csúcsot mi sose éreztük csúcsnak. Ugyanis a csúcsról utólag tudod meg, hogy az volt, és mi nagyon hamar rájöttünk, hogy ez inkább egy hullámvasút, ami több emelkedőből meg több lejtmenetből áll." (Bornai)

A lányokat majd a bozótba csábítom,
Egy négercsókért mindenem odaadom.
Utólag úgyis az egészet letagadom,
Ha kérditek idehaza: Na milyen volt Afrika? 

A zenekar nem ijedt meg és az addig megjelent alternatív gondolatokat populáris környezetbe helyezve megírták az első slágereket. A Bál az operában, valamint az Afrika zenéjével ugyan valamennyire megalkudott a zenekar, de a szöveg továbbra is Laár és Bornai stílusában íródott. Ezzel a lemezzel a KFT véglegesítette a helyét azon zenekarok sorában, akikkel már komolyan lehetett számolni. Nagyon jó példa erre, hogy a Dolly Roll Itália című szerzeményét át kellett írni, más címmel megjelentetni, de több más bandának is módosítania kellett az Afrikához hasonlatos ötletein.

"Az Afrika eléggé együtt volt, mint lemez és koncert. Emlékszem, amikor játszottuk, a közönség nagyon örült neki, és a közönség vadonatúj dalnak nem tud úgy örülni, mint amit már legalább kétszer hallott a rádióban. Sőt, ha jól emlékszem, ezt nagyon modernül csináltuk. Még a stúdióban voltunk, de ezt a dalt már készrekevertük. Vasárnap volt, amikor még Törökbálinton ültünk a stúdióban, és Komjáthy még délelőtt lejátszotta a rádióban. Valamiért délután ott megjelent Szigeti Feri és gratulált nekünk, hogy végre egy jó magyar dal. Vegyes érzelmeink voltak a dallal, mert azzal az igénnyel készült, hogy ne terheljük meg mondanivalóval a hallgatókat. Olyan dalt énekeltünk, aminek se politikai, se filozófiai értelembe véve nem volt üzenete, mégis odajöttek hozzánk a koncert után, hogy tudjuk ám miről szól. El kellett fogadnunk, hogy slágert írtunk. Volt ebben a számban egy adag lelkiismeretfurdalásra késztető elem, hogy mi nem a megszentelt célok érdekében használtuk, hanem egy művészi megalkuvás igényének feleltünk meg. Persze megnyugtattuk magunkat, hogy ez a tovább élés miatt történt, de szerettünk volna még hat év múlva is életben maradni. A kislemezborító Óbudán, a Főtéren készült. Akkor ott még egy színház volt. Akkoriban Náti még a Krisnásokkal sem találkozott, és ha megnézed a képet, ott ül mellette a Budha." (Bornai)

Az alternatív stílus jellegzetessége a szokásostól elütő muzsika mellett a kétértelmű szöveg volt. Ez persze nem az összes dalra vonatkozott, például az Afrikára sem, ezért is volt meglepetés, amikor a közönség kitalálta, hogy a hallott szöveg mögött mit is rejt valójában. A dal más dolog miatt is kurriózum, hiszen a szövegben hallható egy furcsa hangú ember, aki érthetetlen nyelven beszél valamit és hogy mit?

"Az afrikai hang is egy külön történet. Bementünk a budaörsi kollégiumba, és megkérdeztük a portást, hogy van-e itt néger diák? Akkor ez még nem volt bántó. Azt mondta, hogy van a hatodik emeleten, és megadta a szobaszámot. Felmentünk és bekopogtunk. És tényleg kinyitotta egy fekete srác az ajtót. Megkérdeztük akar-e háromezer forintot keresni. Azt mondta igen. Mondtuk, akkor most velünk jön a stúdióba és elmond egy mondatot a lemezre. Azt mondta nem jó, mert holnap matek vizsgája lesz. Elvittük. Beállítottuk a mikrofonhoz. Elmeséltük neki nagyjából miről szól a dal. Mondjon valamit. Jó, de mit? Bármit. Nem jutott eszébe semmi. Jó, akkor mondd azt, hogy szeretnék május éjszakáján ellopni minden orgonát. Mi azaz orgona? Jó, akkor mondd azt, hogy virágot. Ehhez képest, amit felmondott az rövid nekem. Utána kezdtünk el gondolkodni, hogy lehet, hogy üzent az otthoni törzsnek, hogy támadás délután négykor. Hogy igazából mit mondott, azt csak ő tudja." (Bornai)

Szomorú szerelmek hercege

Azért nem feledkezhetünk meg a többi slágeres próbálkozásról sem, mint a Szomorú szerelmek hercege, vagy a Színes álarc a lelkemen. Ezek a dalok - bár a közönség szerette - nem voltak olyan átütő erejűek, de az Alkalmatlan vagyok pörgős rock & rollja is kedvenccé vált. A dalok világhírnév felé indulását a két nagy sláger nyomta el.

A villamos ablakán, mint egy frissen festett képet, az esőcseppek elmossák az arcod.
Egy csengetés, egy rándulás, és te elindultál végleg - a szomorú szerelmek hercege én vagyok.
Az éjszaka tengerén eltévednek a fények, és palástomra szállnak ezüst csillagok.
Egy szép napon majd azt hiszem, hogy csak képzeltelek téged - a szomorú szerelmek hercege én vagyok.
Szolgám a bánat,
a csalódott vágyak,
ékszerem könny és fájdalom.
Egy szélkakas megfordul, nem törődik a széllel, engem néz, ahogy cigarettára gyújtok,
A füstből egy arckép összeáll, aztán darabokra hullik széjjel - a szomorú szerelmek hercege én vagyok.

Szóval a harmadik album, a Bál az operában végre kitermelte a zenekar slágerét és megnyíltak a kapuk a széles közönség előtt is - ők azok, akik csak annak a zenekarnak koncertjére hajlandóak megmozdulni, akik a médiában szerepelnek, és legalább egy slágerrel rendelkeznek, lásd például a Requiem után a Karthago sikerét. Nyilván, így utólag azt lehet mondani, hogy a KFT részéről ez volt a top és hogy ez mennyire így van, álljon itt példaként az időszak koncerthalmaza:

Bál az operában

A KFT állandó klubja a Lágymányosi Közösségi Házban volt, ahol kedélyes keretek között üldögéltünk vagy harmincan és hallgattuk az Üzenet a liftből, az Elmúltak az ünnepek, a Fodrász, vagy a Lány, aki nincs című opuszokat és a dalok között hol Laár, hol Bornai mondott egy verset vagy egy rövid mókás történetet. Aztán a zenekar egyéb okokból kifolyólag áttette székhelyét az Almássy téri Szabadidőközpontba.

Itt már a megjelent harmadik lemez került a középpontba. Emlékszem, az első bulin az utolsó szám volt az Afrika és néhányan leghátul elkezdtek a dalra táncolni. Egy hónappal később már nagyon sokan táncoltak, majd egy idő után már a klubkoncert megszűnt ülős bulinak lenni.

A Petőfi Csarnokban az Utolsó bál című teltházas koncerten az első harminc sorban csápoltak a rajongók. Ez volt számomra az első KFT-s rock-élmény.

"Játszottuk az Afrikát és azt tapasztaltuk, hogy az R-GO együttes közönsége megjelent a mi bulijainkon. Gondoltuk, hogy ebben van jó is, meg van furcsa is. Rossz nem volt, csak furcsa. Ettől a ponttól kezdve volt egy kettősség az albumainkban: volt egy alternatív és volt egy sláger vonal, amit mi úgy fogtuk fel, hogy ez az ára annak, hogy mi lehessünk. Igyekeztünk grammra kimérni a határokat. Egy kicsit megnyugodtunk, azt gondoltuk, hogy nem tudunk olyan nívótlan slágert írni, ami már nekünk nem való." (Bornai)

Rájöttem, hogy nem is szépek a combjaid és az arcod is inkább kerek, mint csinos.
Ma este kissé hidegen hagynak forró vágyaid.
Alkalmatlan vagyok a szerelemre!
Ó, ne sírj, tudod jól, ezt gyűlölöm. Értsd meg már, hogy nincs hangulatom.
Nana, nehogy összegyűrd a legjobb öltönyöm.
Alkalmatlan vagyok a szerelemre! 

Nem az R-GO rajongók váltottak és nem is az Első Emelet rajongók, bár kétségtelenül ők vitték akkoriban a prímet. A KFT őrültjeire hirtelen az egész ország kíváncsi lett, mert ők nem a többi zenekartól megszokott formában játszotta dalait, mindenhez hozzá tett egy kis színházat, és a dalok közötti rövid szünetekben pedig özönlöttek a poénok. Ám ezzel még nincs vége, hiszen hamarosan a KFT zenekar a világhírű Hazel O' Connorral lépett fel közösen és készítettek egy közös kislemezt is. Na, de milyen körülmények között?

Folytatjuk... (2022.10.21.)

Készítette: Fiery

Forrás: (Fiery: Egy mélyen boldog ember interjú-sorozat)