Cikipédia 13/30 - A könnyűzene helyzete a szocializmus idején 13
A megalkuvásra kényszerült szocialista rezsim a nyolcvanas évek közepére a végóráit élte. Miközben az egész világ a Szovjetunió vezetésével glasznosztyot (nyíltság) ünnepelte, a hazai pártvezetés merevebben kapaszkodott a hatalmába, mint addig. Talán nem volt véletlen az 1984-es pusztavacsi erődemonstráció, vagy az eltévelyedett - punknak öltözött rasszista - tinibandák üldözése, megfigyelése, bebörtönzése. A legvidámabb barakk egyre színtelenebbé vált, majd teljesen beleszürkült a rendszerváltásba. Kellemes olvasást! (Fiery)
Ismert és ismeretlen tettesek
A nyolcvanas évek elején már javában zajlottak az ideológiai harcok és ha valaki nyilvánosan más véleményt hangoztatott, annak bizony a rendvédelmi erőkkel találta szembe magát. A rendőrségnek egyre több könnyűzenei eseményen kellett beavatkoznia. Két rövid történet következik, amely az ifjúság egy részének a pártállamtól eltérő felfogását mutatja akár a külpolitikai eseményeket illetően is, másrészt pedig a rendőrség azonnali intézkedését példázza.
1980 augusztus 20-án a bácsalmási kultúrházban rendezett diszkóban Két fiatal a zenekartól elvette a mikrofont és a következőket mondták a közönség előtt: "Fiatalok, figyeljetek ide! Lengyelországban sztrájk van, a munkások megsokallták az elnyomást, vállaljatok szolidaritást a sztrájkolókkal!" Ezután irredenta dalok éneklésébe kezdtek, és erre felkérték az ottani mintegy 100 fős tömeget is, ami egy óra múlva megismétlődött. A bajai városi és járási rendőrkapitányság eljárást indított ellenük és őrizetbe vették őket.
Ilyen az, amikor a pofon visszaüt. A Lendvai által ezerszer megáldott diszkó, ahol szerinte a fiatalok úgysem nem foglalkoznak komoly dolgokkal, egy csapásra politikai küzdőtér lett.
Ugyancsak 1980 augusztus 20-án a Budai Skála előtt tartott LGT és V' Moto-Rock koncertet ismeretlen tettesek megzavarták, a zenekarokat körülzáró kötélkordonon áthatoltak, a rendőröket kövekkel dobálták és izgató kijelentéseket tettek. A tíz gépkocsizó rendőrjárőr felszólítására a tömeg elvonult, személyi sérülés nem történt.
A nyolcvanas években a Kádár-rendszer az évtized elején egyrészt integrálta, ha az nem ment, igyekezett megsemmisíteni azokat az együtteseket, amelyek komoly fejtörést okoztak. A mind inkább elnéző hozzáállás azonban kitermelt egy olyan eszmei irányzatot a feltörekvő zenészek körében, amellyel szemben a kesztyűt a pártvezetés szerint a legkíméletlenebbül fel kellett venni, mert nem csak a pártállam ellen szólt, de kisebbséget gyalázó felhangokat is megütött. Itt már kevés volt az ORI vagy más rendező szerv engedélymegvonása, bírósági tárgyalások, börtönbüntetések következtek alig felnőtt korú, ideológiájukban egyáltalán nem kiforrott tinédzser-zenészekkel szemben. CPG, Mos-Oi, Közellenség, Auróra. A fennállásukat megőrzőkről nem meglepő módon egészen 1989-ig keletkeztek ügynökjelentések.
Glasznoszty
1985. december 28-án a Belügyminisztérium országos parancsnoki értekezletén Kádár János beszédéből külön figyelmet érdemel, hogy a világpolitikában zajló politikai enyhülés helyett a pártállam szilárdságát és a belső ellenzékkel szembeni beavatkozás lehetőségét hangsúlyozta és ez vonatkoztatható volt az ellenzéki magatartású pop-rockzenészekre. A felszólalás értékelhető úgy is, hogy Kádár ragaszkodott a hatalomhoz, de a külpolitikai (a glasznoszty és a peresztrojka meghirdetése után született ez a beszéd) és a belső viszonyok rossz feltérképezésének vagy éppen ellenreakciójának egyaránt. A beszéd jelezte a rezsim hozzáállását a visszafordíthatatlan változással szemben. Előkerültek a hajdani reflexek, de már csak szóban.
"Az a helyzet, most és itt könnyebben evickélnek, egy kicsit kordában kell tartani. De fennáll az is, hogy figyelni, bizonyos határon túl nem léphetnek, és hát ha megkísérlik, rá fognak fizetni. Énnekem is adódik evvel dolgom, nem szeretem, ha naponta jelentik, hogy most mit gondol az ellenzék, meg az mit gondol, mert azt nem győzöm olvasni X-ről meg Y-ról, de úgy, hogy ha szóba kerül, mondom, hogy valamiképpen értessék meg velük, hogy tőlünk ingyen reklámot nem fognak kapni. Ha valami határt túllépnek, akkor lesz reklám, de az nem ingyen lesz. Mi magyarok vagyunk, mi azt másképp szoktuk csinálni, mi tudunk gorombák is lenni, hát így gondolom foglalkozni vele."
A szó - mint már megszokhattuk - csak szó maradt. A Párt szájkaratéban erős maradt, de a megfélemlítéshez már túl késő volt és a megszokott szocialista követelmények melletti kiállásban a nagytestvér sem volt partner.
A szavak ereje
A nyolcvanas évek közepén jelentés készült arról, hogy néhány befutott popzenekar az átlagosnál jóval magasabb honoráriumot kapott. Ide sorolták a Bikini és a V'Motor-Rock zenekarokat, akiknek a feljátszási költségei a mutatott adatok alapján a duplájára rúgott, mint a Neotoné. A lemezborítók tekintetében azonban ezt igyekezett visszaadni a két zenekarnak az MHV. A V'Moto Rock Garázskijárat című hanglemeze borítójának egyik oldalán a Földgömb az USÁ-t mutatta, amit rögtön le kellett cserélni Szovejtunió térképére. Kapusi Gábor garfikusnak pedig a Bikini lemezborítójához azt az instrukciót fűzték, hogy nagy felületű vörös színnel dolgozzon. A politikai rendszer enyhülését jelzi, hogy annak ellenére, hogy ebből semmit nem tartottak be, mégis a Bikini: Mondd el című lemezének borítója lett a győztes ebben a kategóriában 1987-ben.
Már megint a konzekvencia hiánya. Kritikával illették azt is, hogy Delhusa Gjon felvételi rendezője, Gábor Pál a Duna Intercontinental szállodában lakott, ami az akkori viszonyok szerint rengeteg pénzt (majdnem 100 ezer forintot) emésztett fel. Ezenkívül Som Lajos új formációjánál, a Senator zenekarnál szövegíróként közreműködő Horváth Attila korrepetálás címén kapott 10 ezer forintot, holott a neve nem szerepelt a művészek listáján. Az elmarasztalások ellenére az MHV-nél 46 szórakoztatózenei művésszel kötöttek exkluzív szerződést, ami különleges bánásmódot biztosított számukra. Ez a piaci, nyereségességi szempontból megalapozottnak minősült a minisztériumban. Az 1985-ben kifizetett szerzői és előadói jogdíjak alapján ugyanis az első öt helyen kivétel nélkül könnyűzenészek voltak, az elsőséget Wolf Péter mondhatta magáénak, míg a 2-5. hely mindegyikén a Neoton együttes tagjai (Csepregi Éva, Végvári Ádám, Jakab György, Pásztor László) tanyáztak.
A hatalom csendben visszavonul.
Az enyhülés jele volt, hogy a Nyugat könnyűzenei termékei egyre könnyebben elérhetők lettek, a Rolling Stones 1969-es londoni koncertjét 1982-ben már vetítővásznon láthatta a közönség. A folyamat gyorsuló tendenciát mutatott, mert egy évvel korábban még kuriózum-számba ment, hogy a tatai rocktanácskozáson a szakma bennfentesei Magyarországon hivatalosan először testületileg megnézhették a Woodstockban készített koncertfilmet. A Budapest Sportcsarnokban egyre gyakrabban jártak külföldi sztárok, a magyar zenekarok pedig látszólag teljesen bekapcsolódtak a nemzetközi vérkeringésbe. Ennek kézzel fogható bizonyítéka az 1985-ös Live Aid-hez való csatlakozás, ahol két napon keresztül hallgatta a közönség a teljes magyar könnyűzenei élmezőnyt.
1988. szeptember 6-án már nem az éhező Afrikáért, hanem politikai felhangokkal az emberi jogokért állt ki a magyar könnyűzenész társadalom, ám a pártszervek ekkor is támogatták őket, mert hivatalosan a gyarmatosítás és a kisebbségek elnyomása ellen zajlott a demonstráció. Az ifjúságpolitikai megmozduláson előző nap Debrecenben több ezer fiatal vett részt a Déri Múzeum előtt, ahol a rendszerváltozás előszeleként a progresszív politikai és társadalmi folyamatok megerősítését követelték. A Népstadionban volt az Emberi és Polgári Jogok Egyetemes Nyilatkozata elfogadásának 40. évfordulója alkalmából létrejött, 5 földrészt átfogó koncertsorozat magyarországi csúcspontja. Politikai súlyát bizonyítja, hogy az MSZMP PB tagja, a KB-titkára, Berecz János volt a fővédnöke, aki ez alkalomból hivatalosan találkozott Bródyval.
Írta: Fiery
Felhasznált dokumentumok:
A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája (tanulmány) alapján: MSZMP KB IB, majd PB iratai, MSZMP KB Titkársága iratai, MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztálya iratai, MSZMP KB Tudományos és Kulturális Osztály iratai, MSZMP KB Tudományos Közoktatási és Kulturális Osztály iratai, MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottság iratai, MSZMP KB Ifjúsági Bizottság iratai, Népgazdasági Tanács ülések jegyzőkönyvei, előterjesztések, határozatok, Belügyminisztérium Miniszteri Titkársága iratai, Művelődésügyi Minisztérium Ellenőrzési Főosztály iratai, Művelődésügyi Minisztérium Közművelődési Főosztály iratai, Művelődésügyi Minisztérium Zene és Táncművészeti Főosztály iratai, Kulturális Minisztérium Zene- és Táncművészeti Főosztály iratai, Kulturális Minisztérium Ellenőrzési Osztály iratai, Művelődési Minisztérium Ellenőrzési Főosztály, KISZ KB IB iratai, Budapest Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága iratai, Budapest Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága Népművelési Osztályának iratai, Dokumentációs és Felosztási Osztály...