Cikipédia 13/28 - A könnyűzene helyzete a szocializmus idején 11

2022.08.06

A hatalom végre rátalált egy olyan zenei világra, ami tömegeket vonzott ugyan, de nem a napi társadalmi problémákról szólt. Az új divat már kifelé is vállalható volt, hiszen az ifjúság csinosan öltözött, jól fésült volt és ami a legfontosabb, nem lázadozott. Ez volt a diszkó korszak. Bár ez a műfaj is Nyugatról szivárgott be, és a kultúr-politikus "szakértők" sekélyes műfajnak ítélték meg, de engedték. A diszkó kevesebb költséggel járt, nagy érdeklődés volt iránta, hatalmas bevételeket hozott és végre nem politizált senki. Kellemes olvasást! (Fiery)

Diszkó

Az előző fejezetben Lendvay még a diszkó hajnaláról beszélt, de egy későbbi jelentésében a már elterjedt műfajról értekezett. A diszkózene a hetvenes évekre - mint sekélyes műfaj - rövid idő alatt tömegcikké vált, de az új technikának köszönhetően úgy érezte a vezetés, hogy vérfrissítést hozott a könnyűzenében. Fura módon ez volt az első eset, hogy a rezsim egyáltalán nem tanúsított ellenállást a nyugatról érkező új divattal szemben. Erre magyarázat az egyre fontosabbá váló minden ideológiai harcot háttérbe szorító üzleti megfontolás. Hová tűnt az igénytelenség elleni osztályharc lényege?

"A diszkó az utóbbi évek legnépszerűbb szórakozási formája. Hazai megjelenésekor már bizonyos mértékig átalakult. Elsősorban nem lemezpropagálást, hanem táncos szórakozást jelent. Nálunk a lemezlovasok inkább zenei szerkesztői, hangulatteremtő feladatokat látnak el. A diszkók előbb néhány művelődési és ifjúsági házban, egyetemi klubban, bárokban, éttermekben, presszókban találtak otthonra. Ma a klubokban, művelődési házakban, iskolákban szerveződnek tovább inkább alkalmi rendezvények keretében. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a diszkók kelléktárának csak néhány alapelemét használjuk. A főszerep a diszkókban a táncé, és ezt szolgálja a zene, a műsorvezető, a fény és hanghatások. Gyors népszerűsödési ütemétől messze elmaradnak a biztosított feltételek. Kevés a hazánkban forgalomba került diszkó-lemez és felvétel, kevés a disc-jockey, túlzsúfoltak a rendszeresen nyitva tartó, nyilvános diszkók, az üzleti szellem eluralkodásával a vendéglátásban működő diszkók egy részénél az alapvető egészségügyi és alkohol-korlátozási előírásokat sem tartják be, a megfelelő körülményeket teremtő diszkók drágák. Az alkalmi diszkók a felkészületlen rendező gárda, belső magatartási gondok, a tisztázatlan árfolyamok miatt sok problémával küzdenek. Tehát a diszkó magára vette a szórakozás régi gondjait."

Hol van már az igénytelenségről szőtt jelentés? A pártvezetés hamar átlátta, hogy végre jött valami, ami elvonta a fiatal tömegek figyelmét az életüket érintő fontos problémákról. A diszkóval - mivel arc nélküli műfajnak számított - kapcsolatban egyébként a KISZ is véleményt fogalmazott: "A rádió ifjúsági szórakoztató programjainak döntő részét a könnyűzenei szórakoztatás jelenti. Műsorstruktúrája a hagyományos tánczene szabályaihoz igazodik, és egy sor pozitív értékeket hordozó, divatos zenei irányzatról nem vesz tudomást. A más szórakoztatási tartalmak és formák terjesztésében és orientálásában az elvárhatótól kevesebbre vállalkozik. A televízió a szórakoztató programok egy részénél érzékelhetően figyelembe vette az ifjúság érdeklődését, de a törekvéseiben az óvatosság a jellemző. A mindenből egy keveset felfogás eredménye pedig az, hogy nem tudja betölteni a fórum-jellegű orientáló, befolyásoló szerepét."

A szocialista rezsim felfedezte a diszkó kínálta lehetőségeket és ha már nagy tömegeket vonzott, ahol szó sem lehetett politikáról, a vezetők úgy gondolták, valahogy mégis csak illene egy kis ideológiát is becsempészni. A sajtóval kapcsolatban ismertette az önálló popzenei újság hiányát, a meglévő ifjúsági lapokban a kritikák felkészületlenségét, az itt megjelenő híreket, értesüléseket pedig pletykaízűnek mondta.

"A diszkózás tartalmának, szórakozási szokásainak hatékony alakítása érdekében összehangolt, látványos propaganda- és reklámtevékenységet kell folytatni a tömegkommunikációs eszközök segítségével is. Ennek érdekében meg kell teremteni a TV-ben, a rádióban a diszkó-műsorokat, az ifjúsági sajtóban a szórakozás önálló rovatát, helyét."

A fiatalok az egyre szaporodó táncos szórakozóhelyeken jól érezték magukat, csajoztak, levezették a gyárban, munkahelyen, iskolában felegyülemlett energiát. A diszkóba nem gondolkodni járt az egyébként szocialista fiatalokhoz illő öltözékben táncoló ifjúság. A KISZ-vezető úgy gondolta, hogy a diszkóba járók - mivel nem lázadnak a rendszer ellen és mindig szép ruhában járnak - a pártvezetés barátai, könnyebben befolyásolhatóak. Tévedett, nem a ruha teszi...

A menedzserekről

Lendvai Ildikó a pop-rock zenészek társadalmi megítélésével kapcsolatban ismertette munkaviszony-nélküliségüket, akik esetenkénti megbízással léptek fel az ORI műsoraiban. Másik problémaként a könnyűzenére kivetett giccsadót említette, amelyet az 6/1971.MM számú rendelet szabályozott. A feljegyzésben szerepelt, hogy hasonló gyermekvers megzenésítésért a Koncz Zsuzsa lemezt giccsadóval sújtották, míg Halász Judit ugyanilyen jellegű hanghordozója - csak azért, mert színészként énekelte fel a dalokat - mentesült ez alól. Ne feledjük azonban azt a tényt se, hogy a hajdani beat-es társaság bejáratos volt a politikai vezetőkhöz, ezért a véleményt komoly fenntartással kell fogadni.

Nehezményezte a jelentés, hogy a könnyűzenei műsorok 80-90%-a magánszervezésben, tehát az ORI-t megkerülve zajlottak, ami - megsúgom -a KISZ-nek is köszönhető. A művelődésügyi irányítás azonban efölött szemet hunyt, mert hézagpótlónak ítélte a tevékenységet, ami tömegigényeket elégített ki. Az viszont már végképp károsnak minősült a KISZ szemében, hogy ezeknek a műsoroknak a bevételéből a magánszervezők részesültek, a korabeli felfogás szerint ugyanis ők nem dolgoztak, csak megszervezték az előadásokat. Hát persze, hogy a KISZ-ről egy szót sem ejtettek. Annak érdekében, hogy a "szocialista menedzserek" fizetésükhöz jussanak, túl magas költségeket vagy a valóságban fel sem merülő kiadásokat számoltak el költségként, és a zenészek gázsijából is levontak. Lendvai szerint a magánúton létrejött produkciók színvonala nem volt garantált, a műsorokat nem tudták hivatalosan ellenőrizni, így a szocialista erkölccsel össze nem egyeztethető produkció könnyebben kerülhetett a közönség elé. Arról is elfelejtett szólni a politikus, hogy ezek a menedzserek jóval több pénzt hagytak a zenészek zsebében, mint az ORI, vagy a KISZ.

A jelentés szerint minden harmadik koncert után felelősségre vonást lehetett volna kezdeményezni, azonban természetesen ez csak az esetek 1-2%-ában következett be. A beszámoló a felelősségre vonásokat tartalmi szempontok szerint szerette volna kieszközölni, ami leginkább a dalok szövegeiben volt tetten érhető. A magánszervezésű könnyűzenei programokról megjegyezte, hogy túl sok volt közöttük a tánczene és a giccs, tehát nem csak a rock együttesek feltűnése jelentett neki problémát, hanem a közhelyszerű szövegekkel fellépő, divatjamúlt táncdalénekesek sora is. No de ki dönti el, hogy mi a giccs, mert ugye a diszkózene is giccses volt, de abban semmi kivetnivalót nem talált. Vajon miért?

Írta: Fiery

Felhasznált dokumentumok:

A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája (tanulmány) alapján: MSZMP KB IB, majd PB iratai, MSZMP KB Titkársága iratai, MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztálya iratai, MSZMP KB Tudományos és Kulturális Osztály iratai, MSZMP KB Tudományos Közoktatási és Kulturális Osztály iratai, MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottság iratai, MSZMP KB Ifjúsági Bizottság iratai, Népgazdasági Tanács ülések jegyzőkönyvei, előterjesztések, határozatok, Belügyminisztérium Miniszteri Titkársága iratai, Művelődésügyi Minisztérium Ellenőrzési Főosztály iratai, Művelődésügyi Minisztérium Közművelődési Főosztály iratai, Művelődésügyi Minisztérium Zene és Táncművészeti Főosztály iratai, Kulturális Minisztérium Zene- és Táncművészeti Főosztály iratai, Kulturális Minisztérium Ellenőrzési Osztály iratai, Művelődési Minisztérium Ellenőrzési Főosztály, KISZ KB IB iratai, Budapest Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága iratai, Budapest Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága Népművelési Osztályának iratai, Dokumentációs és Felosztási Osztály...