Cikipédia 12/33 - A Beatrice együttes története 2. (1972-1977)

2021.11.11

1972-ben csatlakozott a Beatrice zenekarhoz Nagy Feró elektroműszerész és mint egyetlen férfi, átvette a csapat irányítását. A vezetőváltás annyira jól sikerült, hogy hamarosan sűrű tagcseréktől visszhangzott a sajtó. Miután Mónikán kívül - akit időközben Feró feleségül vett - egy leányzó sem maradt, az újságok már nem dicsérgették olyan vehemenciával, azért - ha távolról is, de - szemüket nem vették le a bandáról. Egy koratavaszi "beragadt hír - a lánycsapat egyik utolsó fellépéséről - adta ország-világ tudtára, hogy nyilvános könnyűzenei hangversenyt adott a Magyar Rádió a szombathelyi Művelődési és Sport- házból. A műsorban fellépett Koós János, Dékány Sarolta táncdalénekes, az Expressz zenekar, valamint az ország egyetlen női beategyüttese: a Beatrice együttes.

Azért is írtam az előbb, hogy "bent ragadt", mert néhány nappal később már azt kürtölte szét a sajtó, hogy komolyabb átalakulások kezdődtek a Beatrice zenekarban. Nagy Kati billentyűs a Tűzkerékbe igazolt, míg Csuka Mary a Vadmacskák zenekarba lépett tovább. A sajtó beszámolt a részletekről, de a változás senkinek nem tett jót. Azok, akik jó üzleti lehetőséget láttak Magyarország eddig a pillanatig egyetlen lányzenekarában, most tanácstalanul álltak. Ugyanazzal az alapötlettel megalakult ugyan a Vadmacskák együttes, de ők főleg a József Attila Színházban voltak a társulat állandó zenekara két évadon keresztül, hogy aztán csendben megszűnjön. (Egyébként alakuláskor hívták Mónikát, de ő nem hagyta ott a Beatricét). A hazai lánycsapatok ötlete pedig hosszú időre a legmélyebb fiókba került. De ne siessünk ennyire előre!

Egy akkori interjúban Feró így emlékezik: - "Valljuk be őszintén, hogy nem ment a színtiszta női zenekar, mert az orgonista és a basszusgitáros megbukott félévkor az iskolában, a szülők pedig eltiltották őket a muzsikálástól". Nos, ennek a megállapításnak némileg ellentmond, hogy ha a szülők eltiltották volna a lányokat a zenéléstől, akkor Nagy Kati nem folytatta volna a Tűzkerékben, majd a Vadmacskákban. Mindenesetre alakult egy a hattagú immáron fiú-lány banda öt énekessel. Az újságban úgy jelent meg, hogy a "huszonkét éves" elektroműszerész - gitáros és szájharmonikás - Nagy Feró a legidősebb, aki egy Ktsz-ben dolgozik napközben. Nem könnyű összeegyeztetnie a munkát és a fellépéseket. De iparkodnia kell, mert tizenháromezer forint adóssága van még a szerelésre. (Feró ekkor már 26 éves volt, de ez részletkérdés)

További tagok: Bencsik Sándor, aki két évet végzett a Kandó Kálmán technikumban, majd abbahagyta a muzsikáért. Éjjelre munkát vállalt egy nyomdában, hogy erősítőt vehessen. Temesvári András basszusgitáros, Temesvári Péter dobos és Nagy Károly billentyűs. Bencsik gyors távozása után Gáti Zoltán lett a gitáros. Nagy Károly távozása után hosszú időre megszűnt a billentyűs funkció.

1974-ben így nézett ki a Budai Ifjúsági Park programja (Ne feledjük, a Ricse itt még a könnyedebb műfajban volt érdekelt, a P. Mobil pedig még inkább a paródia rockkal tűnt ki a tömegből). Nyitás május 1-én. Omega koncert, közreműködik: Beatrice és P. Mobil együttes. - Keddi napokon: 7-én és 21-én: Wanderers együttes; 28-án: Syconor együttes; és keddi napokon amatőr zenekarok bemutatkozása. - Szerda: 8-án, 15-én és 22-én: P. Mobil együttes; 8-án és 22-én Mini együttes; 15-én Beton együttes; 22- én Kolumbus együttes; szerdai napokon Érdekes emberek bemutatása. - Csütörtök: 2-án, 9-én, 16-án, 23-án és 30-án: Gemini együttes és Woods együttes; 2-án, 16-án és 30-án: ismerkedés a dzsessz- és beatzene kérdéseivel. - Péntek: 3-án, 10-én, 17-én, 24-én és 31- én: Kék csillag együttes; 10-én és 17-én: Theatrum együttes; 24-én és 31-én: Pege együttes. - Szombat: 4-én, 11-én, 18-án és 25-én: M7-es együttes, és Ki nyer ma? szellemi vetélkedő. Házigazda: Dévényi Tibor. - 11-én: V. 73. együttes. - Vasárnap: 5-én, 12-én, 19-én és 26-án: Gemini együttes és a Woods együttes.

1974. októberében dicséretet kapott Feró brigádja, ráadásul az Ifjúsági Magazintól, ugyanis Csepel lakói állandóan bosszankodtak - gondolom, mentek ezerrel a feljelentgetések - a Csepeli Ifjúsági Parkban zajló túl hangosnak vélt koncertek miatt. Ezért a kerületi tanács ebben az évben egy hangterelő fal építését kezdte meg. A Parkban rendszeresen fellépő három együttes egy heti tiszteletdíját ajánlotta fel, hogy a szükséges anyagi fedezetet könnyebben előteremthessék. "Ez a gesztus pedig megérdemel néhány sort a fiatalság kedvelt lapjában. Így, a nagy nyilvánosság előtt is köszönetét mondanak az M7-es, a Mini és a Beatrice együttesek tagjainak".

Érdekes, hogy a '70-es években az újságírók mindenhatónak tartották magukat. Aki végig követte előző - Piramisról készült - sorozatomat, az fel lehetett készülve, aki most kezdi követni a történetet, az is minden bizonnyal észre fogja venni, hogy mennyire elégedettek önmagukkal és mennyire próbálják - a zenekarok helyett - formálni a közízlést. Jelen esetben a kiakasztó rész a "megérdemel néhány sort a fiatalság kedvelt lapjában". Tulajdonképpen írhatták volna azt is, hogy a fiatalság lapjában, hiszen az IM volt az egyetlen - hiszen a Magyar Ifjúság inkább propaganda volt, ekkor még egy fél oldalt szentelt a zenének. De lépjünk tovább!

1975-ben nem jelent meg újabb hír a Beatricével kapcsolatban, hiszen már nem ők voltak Magyarország egyetlen lányzenekara és Feró sem lépett fel miniszoknyában, és maradandó dalokat sem játszottak még. Viszont 1976-ban megszületett egy nem is akármilyen cikk, amikor újabb nagy változás történt a zenekar életében. A Magyar Ifjúság bevezetője szerint "a szép női név alapján a gyanútlan olvasó bájos fiatal leányokból állóegyüttesre gondol, e helyett szakállas, bajuszos marcona fiatalemberek a Beatrice zenészei". Nagy Ferenc zenekarvezető így magyaráz: - "Valamikor valóban női beategyüttes volt, azonban hamarosan bebizonyosodott: a lányok nem tudnak huzamosabb ideig kijönni egymással. A zenekar tehát felbomlott, csak az alapító tag, Csuka Mónika és húga, Mari maradt. Hozzájuk csatlakozott ezután három fiatalember. Ebben az első vegyes csapatban lettem vezető. Három esztendeje ismét átalakult az együttes s a mai felállásban már valamennyi tagja férfi. Mónika ugyan nem lett hűtlen hozzánk, csak félállásban énekel velünk.

Az akkor még nagyon baráti Magyar Ifjúság alábbi írását remélem eltették Feróék a későbbi, ínségesebb időkre. Miközben ekkor már tombol itthon a Piramis láz "a Beatrice igényes slágerzenét játszik, s nagy hangsúlyt fektetnek a színpadi látványosságra. Ezt elsősorban nem show-műsorokban kívánják megvalósítani, új utakon járnak. Olyan nagyobb lélegzetű, összefüggő műsorokat terveznek, amelyekre érdemes odafigyelni. A múlt esztendőben nagy sikerrel mutatták be Madarász Béla balladáját. Ez a nyolcperces operettparódia komoly mondanivalót hordozott, amit a fiatalok megértettek és egyetértésük jeléül a refrént már lelkesen énekelték az alkalmi "társulattal. Most újabb - ezúttal 20 perces - beat-operett előadásra készülnek, ez természetesen ismét fiataloknak, fiatalokról szól. Az ősbemutatóra - előreláthatóan - május elsején, a csepeli ifjúságiparkban kerül sor."

1977 áprilisban a Budai Ifjúsági Park igazgatójától a következő fontos információkat tudjuk meg: - "Mindenki fellép a parkban, aki a hazai pop- és rockzenében számít. Egyelőre még csak az Omega és a Fonográf együttesekkel nem tudtunk programot egyeztetni, de rendszeresen fellép majd a Piramis, a Spirál, a Mini, a P. Mobil és a Beatrice együttes. A park fő attrakciója továbbra is a tánc marad némi kiegészítéssel. Észrevettük, hogy a fiatalok a parktól is valami hasonló szórakozást várnak, mint ősztől tavaszig a klubokban, művelődési házakban. Ezért júniustól augusztusig például a korábbi, hétfői szünnapok helyett, táncház lesz. Újdonság a Pepita-Parádé, amelyet minden hónap első szombatján a Hanglemezgyártó Vállalattal közösen szervezünk. Elsőként a Piramis együttes mutatja be, nagylemezének dalait. 

Szeszes ital nem lesz, ugyanis kérdőíveket adtunk a fiataloknak, kíváncsiak voltunk: hogyan fogadják a két éve bevezetett szesztilalmat. Válaszuk megnyugtató: nem igénylik a szeszes italt. Viszont bővítettük a konyhánkat és délután 5-től este 10-ig vacsorázásra is nyújtunk lehetőséget. Nem feledkeztünk meg a "szellemi táplálékról" sem: a parkban könyvet, hanglemezt árusítunk - mindennap.

Siker szempontjából 1977 a Beatrice éve, hiszen betörnek a pop-piacra végre egy jól sikerült funky dallal, aminek a címe: Gyere kislány, gyere. A nóta azonnal a slágerlistára kerül, azonban mégsem kapnak sem szakmai, sem médiatámogatást, mint a kezdetekkor, amikor még csak ártatlan őzikeszemű miniszoknyában ugrándozó tizenéves leányzók alkották a zenekart. 

A Piramis kitárta a rockzene kapuit, irányt mutatott a jövőbe, az ország összes újságírója javában igyekszik megfejteni a nagy titkot, az úgynevezett Piramis jelenséget, de ez sosem sikerül nekik. A "mértéktartásáról híres" Magyar Ifjúság viszont függetlenül a slágertől, ami itthon is és a Keleti-Blokkban is - például az NDK-ban - hosszú hónapokon keresztül tarolt a slágerlistákon minden gond nélkül nekiszalad a zenekarnak. Szóval így fogalmaz egy "nagyhatalmú úriember": a Beatrice a stílusok között ingadozva, az egyikből a másikba átugorva a mindenkori divatirányzatokat követni nem szerencsés dolog. Kell, hogy a zenekar vagy az énekes kitűzzön maga elé valamiféle elképzelést, amelyet felvételeinek egységével igazol. Azonban, túl ezen, nem árt, ha az állandóságot a mindennapi munka a koncertezés során az együttes legénysége is képviseli azzal, hogy hosszabb ideig együtt marad. így lehetővé válik a zene folyamatos megújítása és a színpadi rutin elsajátítása. Elég legyen példaképpen említenem a Who együttest vagy a Barclay James Harvest­er melyek több mint egy évtizede változatlan tagsággal vannak jelen az angol rockvilág élvonalában".

Nem telt el egy hónap és újabb változás jött a zenekar életében. A Piramis berobbanása megváltoztatta a könnyűzenei felállást és egyre többen tűzték ki célul az őszinte kőkemény rockot. A régi bandák eltűntek, vagy feloszlottak, stílust alakítottak, helyettük érkeztek az újak, a megmondók, hatalmas "népvándorlás" indult el a zenekarok között. A Beatrice együttes sem maradhatott ki az új rockhullám okozta változásból, pedig még csak néhány hónap telt el azóta, hogy országos népszerűségre tett szert a Gyere, kislány, gyere című slágerével. Ketten maradtak: a zenekarvezető-énekes Nagy Ferenc és Csuka Mónika. Köréjük épül az új társaság: Donászi Tibor és Gidófalvy Attila a Teátrumból és visszatért a gitáros Fischer László. A megújhodó zenekarban központi szerepet szántak Csuka Mónikának, aki most basszusgitárosként áll a színpadra, mint a magyar Suzi Quatró. A hasonlóságot erősítendő, Mónika, akárcsak Suzi, fekete bőrruhában lép majd fel. Persze a ruha jellege és a külsődleges azonosulás jegyein kívül van még egyezés: a Beatrice átformálódó muzsikájában a kemény rockzenéhez közeledik. Műsorukban szerepel összeállítás Suzi Quatro dalaiból és a Rolling Stones sikereiből. Saját dalaik a föllépések állandó számai lesznek. Természetesen - ahogy Nagy Ferenc elmondotta - lesz slágerblokk is, amire táncolni lehet. Ennyi a jövő formációjáról.

A változások okáról kérdezi az újság a régieket: "A zenekarban megromlott a légkör, így képtelenség tovább együtt dolgozni. A mi munkánk alkotói tevékenység, s nem lehet úgy végezni, hogy nem tökéletes az összhang. Furcsa dolog, de amióta tudjuk, hogy útjaink elválnak, jobb a viszony közöttünk." Aszalós Zoltán (billentyűs hangszerek)

"Úgy vélem, az alapvető ok az, hogy új koncepcióhoz új emberek kellenek. Valószínű, hogy ebben az összeállításban a maximumot kihoztuk magunkból." Temesvári András (basszusgitár)

"Nagy részben pénzügyi okok miatt történik a szétválás. Magyarországon beatből megélni nehéz, különösen akkor, mikor az anyagi sikertelenség személyi ellentétekkel párosul." Zámori Sándor (dob)

"Nem kívánok a történtekhez kommentárt fűzni, mert nem tudnám megtenni anélkül, hogy egy-két embert meg ne sértsek." Marsalkó Zoltán (szólógitár)

"Anyagilag nem volt elég erős a Beatrice. Keresetünk csak arra volt elég, hogy megéljünk belőle; beruházni, modem szerelést venni már nem tudtunk. Támogatást keveset kaptunk, kénytelenek voltunk hát olyan zenét is játszani, amit mi nem kedveltünk. Egyről sajnos nem feledkezhettünk el: ez a szakma üzlet." Nagy Ferenc

Bizony Feró már akkor is jó kormányos volt, mindig időben fordította a hajót a megfelelő szél irányába. Ehhez rengeteg áldozatra volt szükség, ezért változott folyamatosan a tagság, ezért írta az újság, hogy túl sok a kanyar a zenekar életében. A Beatrice 1972-től 1981-ig szinte óráról-órára változott, de meg kellett járnia ezt az utat, mert azért néhányszor kijött a lépés, legyen az funky sláger, vagy a nemzet csótánya...

Folytatjuk... (2021.11.14)

Írta: Fiery

Beatrice tagok 1972

  • Nagy Feró - ének
  • Csuka Mónika - ének
  • Bencsik Sándor - szólógitár
  • Nagy Károly - billentyűs hangszerek
  • Temesvári András - basszusgitár
  • Temesvári Péter - dob, ütőhangszerek

Beatrice tagok 1973-74

  • Nagy Feró - ének
  • Csuka Mónika - ének
  • Gáti Zoltán - szólógitár
  • Temesvári András - basszusgitár
  • Temesvári Péter - dob, ütőhangszerek

Beatrice tagok 1974-77

  • Nagy Feró - ének
  • Csuka Mónika - ének, basszusgitár
  • Cziránku Sándor - szólógitár
  • Barile Pasquale - dob, ütőhangszerek