Amikor a tervek megszületnek - Papp Gyula interjú

2022.04.08

Papp Gyula 2021-ben rajongói előtt ünnepelte 70. születésnapját az Erkel Színházban, és erről koncertfilm készült. A fellépők között több pályatárs is megfordult és közösen idézték fel a nagy beat és rock korszakot. A koncerten újra együtt volt a Mini, a Skorpió, a Dinamit és még sokan mások. Eltelt fél év és a film is elkészült. Ennek a produkciónak a sajtótájékoztatóval egybekötött díszbemutatóra a MOM Park - Cinema MOM Premier termében került sor. A filmről és a további tervekről beszélgettünk, de nem hagyhattuk ki a Mándoki lemez és koncert tapasztalatairól való elmélkedést sem. (Fiery)

Elkészült a koncertfilm...

Papp Gyula 70, Generációk közt című Erkel Színházban, tavaly október 11-én lezajlott nagysikerű koncertemnek, amit Gerebics Sándor filmrendező barátom vett filmre nyolc kamerával. Ennek volt a díszbemutatója a MOM Park moziban, a Cinema MOM-ban. Nagyon boldog vagyok, mert aki tudott - Charlie, Varga Miki, Zalatnay Cini, Török Ádi, Németh Gabi - az eljött a sajtótájékoztatóra is.

Hogyan lehet tervezni egy koncertfilmmel?

A film forgalmazásba kerüléséről zajlanak az egyeztetések. Mivel a mozi műsorában a legújabb premierfilmek mellett speciális tartalmak is helyet kapnak: digitálisan felújított filmtörténeti klasszikusok, izgalmas témákat feldolgozó dokumentumfilmek, opera, balett és színházi előadások közvetítései, rock- és komolyzenei koncertfilmek. Így az én születésnapi koncertem is bekerülhet a produkciók közé. A televíziókkal is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk, hogy azok valamelyikén is lemenjen a felvétel.

Vannak-e további közös tervek?

Készül rólam egy portréfilm, amihez az idén nyáron Amerikában hozzá forgatunk Trianon Megemlékezés koncertsorozatunk alkalmával. Ezt a filmet szintén Gerebics Sándor rendezi.

Ha jól tudom, van még egy ezeknél is merészebb terved...

Kettő merész tervem is van. 1995-ben Mikó István, a Soproni Petőfi Színházban mutatta be az Első sírásó című operámat, ami egy színtiszta opera. Marno János, József Attila díjas költő szövegkönyve alapján, amit Madách eredetije alapján dolgozott ki, fejlesztette tovább. Ezt a történetet szeretnénk a Kiscelli Múzeum Parkjában közönség előtt leforgatni filmként. Ez volt az a mű, amit volt tanárom is megnézett. Képzeld el, hogy Heszke Béla 87 évesen a feleségével lejött az előadásra és a színháztörténeti emlékkönyvébe azt írta, hogy "Papp Gyuszinak sok szeretettel, Büszke vagyok rá, hogy Gyuszinak tanára lehettem".

A másik nagy terv?

Ezt követően az Ármány és szerelem című barokk-mese - amit Demjén Rózsival írtunk, Sárdy Barbara szövegkönyvével - lenne a következő, amit filmre vennénk. Schiller ezt úgy írta meg, hogy az egyik hóna alatt az Otelló, a másik hóna alatt a Rómeó és Júlia volt. Ez a történet a kettő ötvözete. A darabot 1998-ban mutatták be először Vas István szövegkönyvével, ami borzalmasan hosszúra sikeredett. A feleségem, Sárdy Barbara Írt egy 41 oldalas szövegkönyvet, egy olyan zseniális ötlettel, hogy maga az Ármány és szerelem, mint darab csak a dalokon megy végig. A teljes történet egy vidéki színház főpróbahetén zajlik, ami az Ármány és szerelmet mutatja be. Itt is együtt jár a fiú és a lány, csak nem abban a "halálos szerelemben". Ezt a verziót 2018 februárjától mutatta a Soproni Petőfi Színház.

Van ennek politikai előélete is...

Senki nem tudja, de rejtélyes erők akadályozták - miközben 1996 karácsonyán már ki volt plakátozva - hogy Budapesten is bemutassuk. Volt, aki rengeteget áldozott rá, de ígéretünk volt valamennyire a Kulturális Kormányzattól, valamint a Fővárosi Önkormányzattól is, de végül mégsem támogatott egyik sem. Se Demszky, se Magyar Bálint. Nekik a kultúra nem volt fontos. Túl vagyok rajta, ma már azt mondom, hogy nem probléma. Akkor még nem voltam MIÉP-es, valahogy így lettem azzá...

Miért fontos ez a komolyzenei világ neked?

Úgy vagyok vele, hogy ha már valamikor gondos, aprólékos munkával elkészítettem ezeket a műveket akkor ismerje meg a világ és tudja meg mindenki, hogy ki is vagyok én igazán, mert eddigi megítélésem a zenekari tevékenységeim alapján ítélődött meg. Nagyon sajnálnám, ha így maradna, most mindenki meg fog lepődni, mert ezt a két dolgot tartom a legfontosabbnak, életem fő műveinek.

Van egy Bartók - Mándoki történeted is.

Mándoki 2017-ben látott a Tabánban, amikor hatalmas tömeg előtt Török Ádámmal és a Minivel játszottuk a Bartók feldolgozásaimat. A buli után felhívott, hogy új dupla lemezt készít, amelyben szüksége lenne a Bartók átdolgozásaimra. A tanácsomra, hogy a nehéz Bartók műveken kívül helyezzük be a Bartók - Gyermekeknek című első kötetéből - néhány darabot, amire a világsztárok tudnak improvizálni. Amikor találkoztunk kész koncepcióval álltam elő, miszerint a nehéz kompozíciók mellé improvizálási lehetőségként egészítsük ki Bartók által gyűjtött néhány csodás népdallal. Megköszönte és a mondata úgy ért véget, hogy "ebbe a produkcióba bele veszlek". Ekkor már tudtam, hogy kivel állok szemben. 2018-ban a stúdióban feljátszottam az anyagot. Azon a nyáron Balatonföldváron nyaraltunk és ő meglátogatott bennünket és azt mondta, hogy az a fontos, hogy Gyuszkónak minden tetszen. Mivel valamiből a sztároknak játszani kellett, az első "magyar" Gyermekeknek című füzetből én jelöltem ki azt is, hogy mit játsszon Al Di Meola, mit játsszon Edvin Marton, vagy XY. Ennek a zenének az alapjait én csináltam és azt kell mondanom, hogy később ezt a munkát nagyszerűen tovább fejlesztették.

Eddig a szép emlékek...

Amikor augusztusban megkaptam az anyagot, akkor vette észre Barbara, hogy nem vagyok rajta a borítón. 8 méter SMS elküldése után Mándoki azt felelte, hogy azért nem szerepelek a borítón, mert nekem külön oldalt szánt. Miután hazajöttünk a német turnéról - Hamburg, München, Dortmund, Berlin - az interjúiban egyszer sem ejtette ki a nevemet, mintha semmi közöm nem lett volna az átdolgozásokhoz pedig azok 80%-a az én munkám 37 éves intervallumban.

Mi lehetett ennek az előzménye?

A Tony Carrey (Rainbow) helyett orgonáltam és úgy éreztem, hogy egy kicsit féltékeny volt rám, mert elvettem a helyét. Tony rávette Jesse Siebenberget, hogy abban a dalban, amiben én játszom, álljak fel és üljek félre a zongorához. Én nem álltam fel, azt mondtam, hogy ez nálam nem működik, akkor inkább orgonálja végig Tony. Ezután a Bazilika előtti nagy koncertre már meghívást sem kaptam. Olyan muzsikusok léptek fel, akik nem is szerepeltek a lemez felvételén.

Úgy érezted, hogy nem kaptál megfelelő elismerést?

Minden tiszteletet megkaptam Jesse Siebenbergtől, a Supertramp másodgenerációs gitáros-énekesétől, a Mike Sterntől, John Hellywelltől, Bill Evanstól, akik a Miles Davis zenekarában játszottak korábban, de Nick van Eede (Cutten Crew). Három olyan próbafelvétel volt, amikor az utolsó hang lecsendült, az összes világsztár önkéntelenül megtapsolt. Ez nekem felért hat Kossuth díjjal.

Maradt benned rossz érzés?

Nem vesztünk össze, bár ő nem hívott meg a Bazilikánál tartott koncertjére én elhívtam a születésnapi bulira, de sajnos 3-4 nappal előtte lemondta. Ennek ellenére azt mondom, hogy egy életre hálás lehetek Mándoki Lászlónak, ugyanis olyan csodálatos élményben volt részem, ami nélküle talán sosem történik meg velem. Világsztárokkal játszhattam együtt, hatalmas koncertarénákban léphettem fel, mindezt neki köszönhetem.

Maradnak a tervek...

Igen, maradnak a tervek, gőzerővel készülünk először a portréfilmre, majd remélem hamarosan hozzá láthatunk a másik két filmhez is. Szóval maradok optimista és továbbra is keresem az új lehetőségeket...

Készítette: Fiery