A szavak megindítanak, a példák húznak - Szina Kinga interjú

2022.04.19

Verba movent, exempla trahunt

Előző beszélgetéseinkben a színház volt a központi téma, a mai napon viszont átnyergelünk a filmre és a közeli tervekre. A pandémia sok mindent elzárt előlünk, az utazásokat, az összejöveteleket, a színházat és a mozit, de egy új elképzelésnek köszönhetően megteremtette a filmnek egy olyan ágát, amelyben a színházak szorult helyzetén segítendő a színházi színészek a kamerák felé fordulhattak. Érdekes és izgalmas időszak volt. Kellemes olvasást mindenkinek! (Máthé József (Fiery)

Szerepeltél filmben is...

Egy keveset. Életemben először 18 évesen a Koltai Róbert rendezte Szambában egy icipici szerep erejéig, aztán egy Csehov Ványa bácsijából készült tévéjátékszerű színházi felvételben, és visszatérő szereplőként feltűntem a 200 első randi című sorozatban, illetve forgattam jónéhány reklámfilmet is.

2021-ben egymás után két komolyabb tévéfilmben is fontos szerepet kaptál...

A pandémia kezdetén merült fel az ötlet a Nemzeti Filmintézetben, hogy a színházak és a filmes szakma segítsenek egymáson. Meglévő színdarabokból tévéjátékot készítenek a pályázatot megnyerő színház színészeivel és munkatársaival. Több színház is jelentkezett és ennek az egyik nyertese a Győri Nemzeti Színház lett a Kék, kék, kék című színdarab alapján készült filmforgatókönyvvel. A színházban 10 évvel ezelőtt játszottam Cacala szerepét és most nagy örömömre ebben az új helyzetben és új szituációban újra ebbe a szerepbe bújhattam. Ebben a nehéz, rossz időszakban, amikor mindenkit alaposan megviselt lelkileg a járványhelyzet, egyszer csak belekerültem, belekerültünk egy elvarázsolt világba, ami csodálatos volt. Sok új embert ismertem és szerettem meg, barátságok alakultak ki és ez fantasztikus volt. Egy zárt térben - a Győri Olimpiai Csarnokban - zajlott a forgatás, ahol minden nap teszteltük, hogy elkaptuk-e a COVID-ot és képletesen is és a valóságban is burokban éltünk a kinti zavaros helyzethez képest és mégis mi ezt az időszakot ajándékként éltük meg.

A történet röviden:

A szétesőben lévő, nem túl acélos minőségű Filadelfia Vándorcirkusz vissza nem térő lehetőség előtt áll: csatlakozhat az World Circus (WC) európai tagozatához. Ehhez mindössze egy elfogadható színvonalú előadást kell produkálnia. Csakhogy a családi vállalkozás tagjai között súlyos ellentétek feszülnek és nem is biztos, hogy a társulat meg tud felelni a magas minőségi elvárásoknak...

Mennyivel volt másabb a film a színháznál?

Az ember fejében ott van a szerep, onnantól kezdve ez már nem okozhat gondot. A filmben a jelenetek szükségszerűen nem következetesen kerülnek felvételre, de amikor a színházban próbálunk, akkor is történik ilyen, hogy összevissza ugrálunk a jelenetek között. A rendelkező próba kronológiában zajlik, nagyjából átlátjuk az egészet, de az emlékpróbákon már ugrálunk, azt vesszük elő, amit már tudunk, vagy ami igényli a próbát. A filmnél annyiban más a helyzet, hogy nincsenek hosszú próbák. Rövid idő alatt kell "állapotba kerülni", de összekapaszkodunk a társakkal és megoldjuk. Egymásra vagyunk utalva. Inkább a játék örömét élveztem, mint a nehézségeit.

Hogyan látod Cacala szerepét?

Elsőre úgy tűnik, hogy Cacala egy szabados, rámenős életstílusú, nagy szexuális éhséggel bíró nő, miközben a szíve mélyén csak szorong és fél a magánytól, hogy eljön az idő, amikor már nem lesz rá szükség. A történet cirkuszi környezetben játszódik, egy társulatról szól, amiben mindenkinek meg van a maga kis története. Az ő drámája az, hogy nincsenek gyermekei, egyedül van. A szorongása úgy artikulálódik, hogy mindenkit megpróbál elcsábítani, az ujjai köré csavarni. Nagyon szeretem a figurát miközben őszintén sajnálom, mert nagyon érzékeny. Az alapvető nyitottságom és optimizmusom elkenére, az érzékenységre és a szorongásra való hajlam bennem is meg van, még ha sokszor tudok nagyon kemény is lenni magammal, ha a helyzet megkívánja. Azért abban különbözünk, hogy én egyáltalán nem vagyok ilyen szabados. Miközben ez egy központi dráma, ebben a darabban nincs mellékszereplő. Fil (Forgács Péter) a központi figura, közben mellette mi mindannyian egyforma szinten kapcsolódunk hozzá.

Aztán jött a Szájhős.TV!

Még javában zajlott a forgatás, amikor fél füllel hallottam, hogy a csapat készül egy új filmre és csak reménykedtem, titkon bíztam benne, hogy én is kapok ebben egy lehetőséget egy ilyen szép élmény után. Nagyon boldog voltam, amikor felhívtak, hogy lenne ez a szerep, ami egy igazán hálás szerep a történetben. És akkor megint átélhettem ezt az eufórikus élményt. Én voltam Ági, a főszereplőnő barátnője, aki vele ellentétben egy pozitív szemléletű karakter, aki mindenben a jót látja meg. Petrik Andival ez volt az első közös munkánk és nagyon jól kiegészítettük egymást. Sokat nevettünk, főleg, hogy tavasszal történt a forgatás, de a reggelek még elég hűvösek voltak. Amíg vártunk a sorunkra, hogy megkezdődjenek a felvételek, addig rengeteget fáztunk. Április volt és ennek megfelelően az időjárás elég bolondos volt. Na, mi ezen is képesek voltunk nevetni.

A történet röviden:

Ádám egy nemzetközi cég tapasztalt szakembere, ennek ellenére hamarosan az utcán találja magát. Se meló, se párkapcsolat. Judit egy céget irányít. Éppen barátnőjével vásárolgat - aki a főhős unokatestvére -, amikor egymásba botlanak. A férfi panaszkodik, Judit szerez neki egy auditori állást. A Kft kistulajdonosa, Zoli el akarja adni a céget jó pénzért, de Judit erről hallani sem akar. Ádám új munkahelyén látványosan beolvas a főnöknek, felkerül a netre és elindul egy felfelé ívelő karrier folyamat. Ádám összejön Judittal, beolvasóként legendává válik, a csúcson érezheti magát. Zoli megkörnyékezi Ádámot, hogy olvasson be csapnivaló főnökének. Hősünknek halvány fogalma sincs a célponttal kapcsolatban, ezért bevállalja...

Mostani faladatok

Én hűséges típus vagyok, ezért is nagyon jó érzés az a valahova tartozás, az a biztonság és szeretet, amit kapok Győrtől. Emellett nagyon nagy öröm, hogy tudtam a Rózsavölgyi Szalonban is dolgozni az Idegenek a vonaton című krimiben és együtt játszhatok csodálatos színész kollegákkal. Ez most a harmadik évad, hogy Dunaújvárosban is mindig meg tudok jelenni. A Jégtörő Mátyás volt az első, aztán az Utánképzés ittas vezetőknek és itt is játszom az Idegenek a vonaton című darabban. Nagyon jó dolog, hogy mind amellett, hogy meg van a valahova tartozás élménye, arra is van lehetőségem, hogy máshonnan, más ingerek is érjenek, hogy másokkal is találkozzam és dolgozzak együtt. Bízom benne, hogy továbbra is így lesz.

Mit ígér a jövő?

Most van a szerződtetési időszak és annyi biztos, hogy Győrben az évad első felében lesz három bemutatóm Moliere Képzelt betege, Schiller Ármány és szerelme, illetve Strinberg Az erősebb című darabja. Vannak önálló terveim is, amiket a közel jövőben szeretnék megvalósítani, de ezekről még babonából nem szeretnék beszélni. Örülök, hogy vége van a pandémiának, remélem, nem tér már vissza és végre újra megtelnek a színházak és mozik, játszhatunk és forgathatunk hivatásunknak megfelelően.

Készítette:

Máthé József "Fiery"

Foto: veress Ráhel

Színházi szerepek:

  • Patricia Highsmith: Idegenek a vonaton- Anne
  • Jasmina Reza: Az öldöklés istene-Anette Reille
  • Carlo Goldoni: Chioggiai csetepaté - Pasqua
  • Szabó Magda: Régimódi történet - Jablonczay Gizella
  • Hay János: Utánképzés ittas vezetőknek - Tünde
  • Tamási Áron: Jégtörő Mátyás -Szellem
  • John Steinbeck: Egerek és emberek - Curley felesége
  • Anton Pavlovics Csehov: Sirály - Arkagyina, színésznő
  • Agatha Christie: A vád tanúja - Romaine
  • Szabó Magda: Abigél - Zsuzsanna testvér
  • Shakespeare: Makrancos Kata - Katalin a "makrancos", Baptista nagyobbik lánya
  • Egressy Zoltán: Édes életek - Jázmin
  • Tracy Letts: Augusztus Oklahomában - Barbara Fordham
  • Osztrovszkij: Farkasok és bárányok - Glafira Alexejevna
  • Ilf-Petrov: Tizenkét szék - Gricacujeva, csinos özvegy
  • Tolsztoj: Anna Karenina - Anna Karenina
  • Gogol: A revizor - Anna Andrejevna, a polgármester felesége
  • Egressy Zoltán: Június - Villő Rea
  • Shakespeare: A windsori víg nők - Fordné
  • Móricz Zsigmond: Úri muri - Rhédey Eszter
  • Arthur Miller: Salemi boszorkányok - Elizabeth Proctor, John felesége
  • Tasnádi István: Finito - Blondinné
  • Victor Hugo: A nevető ember - Dea
  • Bródy: A tanítónő - Kató, kántorkisasszony
  • Neil Simon: Pletyka - Chris Gorman
  • Szomory: Györgyike drága gyermek - Anna
  • Shakespeare: Hamlet - Ophélia
  • Bulgakov: Molière - Armand Bejart
  • Egressy: Kék, kék, kék - Cacala
  • Albee: Nem félünk a farkastól - Honey
  • Frayn: Ugyanaz hátulról - Poppy
  • Szép: Lila akác - Hédi
  • Shakespeare: Szentivánéji álom - Hermia
  • Zola-Nagy: Nana - Satin
  • Austen: Büszkeség és balítélet - Elizabeth
  • Molnár: Az üvegcipő - Viola
  • Egressy: Portugál - Asszony
  • Shakespeare: Lear király - Regan
  • Tremblay: Sógornők - Linda
  • Szakonyi: Adáshiba - Saci
  • Stein-Bock: Hegedűs a háztetőn - Chava
  • Csehov: Ványa bácsi - Jelena Andrejevna
  • Bereményi: Az arany ára - Marika
  • Paszternák: Doktor Zsivágó - Lara
  • Goldmann: Az oroszlán télen - Anna
  • Dosztojevszkij: Egy nevetséges ember álma - Lisa
  • Maeterlinck-Zalán: A kék madár - Fény
  • Réz: Az ördög éve - Szilvia
  • Kästner: A két Lotti - Ulrike kisasszony
  • Bródi: Tanítónő - Hray Ida
  • Green-Tebelák: Godspell
  • Schiller: Ármány és szerelem - Sophie

Filmszerepek:

  • Szamba (1996) ...Műkedvelő színjátszó
  • Ványa bácsi (2003)
  • 200 első randi (2019) ...Enikő
  • Kék, kék, kék (2021) ...Cacala
  • Szájhős.TV (2021) ...Ági